torstai 29. maaliskuuta 2018

.Havaintoja juoksemisesta.

Siitä on viisi vuotta kun aloin harrastaa juoksemista. Täytin silloin neljäkymmentä vuotta. En enää muista mistä se lähti, mutta innostuin kevään mittaan käymään lenkillä. Otin juoksuaskeleita ja tajusin, että tämä voisi olla oma juttu.

Minä vuosi sitten


Pitkään menin vain pelkän kännykän kanssa, ilman sykemittaria, vailla mitään sen kummempaa suunnitelmaa. Lenkit olivat muutaman kilometrin mittaisia, mutta kunnon kohenemisen huomasi kyllä helposti. Juokseminen on itselleni parasta pään tyhjentämistä. Juoksemassa tulee yleensä myös parhaat ideat. Monet vaikeat asiat ratkeavat kuin itsestään. Olo on lenkin jälkeen yleensä energinen.

@noorahonkala

Juoksemisellakin on rajansa. Sen totesin, kun aloin olla liian tosissani. Nykyään minulle riittää 1-2 kertaa viikossa. En tavoittele mitään muuta, kuin sitä lenkeilläni, että minulla on hyvä olo. Kaikki muu on toisarvoista. Pystyisin juosta tällä kunnollani puolimaratonin, mutta minulle ei ole mikään tavoite, joka on pakko saavuttaa, tai ilman en voi olla elämässäni onnellinen. Se tulee muista asioista. Olen sen verran kunnianhimoinen, etten halua lähteä juoksemaan ollakseni maaliviivalla viimeisenä. Haluan olla varma että suoritus pysyy kasassa alusta loppuun asti. Panttaan siis tavoitteeni, puolimaratonin juoksemista, tasan niin kauan, että olen varma suoriutuvani kunnialla maaliin.

Mitä olen oppinut juoksemisesta?

Mitä kamalammat vaatteet, sitä järkevämmältä tuntuvat hyvät kengät
Hyvä ryhti on todella tärkeää juostesta,
samoin rytmi
En aloita liian kovalla vauhdilla
Vauhtikestävyys tulee vasta sitten, kun peruskunto on hallussa
Sykemittarista on hyötyä
Unohda kaikki ohjelmat
Kun juoksen, en hikoile vaan sädehdin

Kirjavinkit
Kirsi Valasti Juoksemisen ilo #hyvä juoksu 

Parhaat kengät
New Balance
Mizuno

Kirsi Valasti Yliopiston apteekin lehti

Omat idolit

Ville Ritola
Onko juokseminen sinulle tärkeää, miksi? Olisi kiva kuulla kokemuksia.
SHARE:

2 kommenttia

  1. Mieheni innosti ja opetti minut juoksun pariin ehkä noin kymmenen vuotta sitten. Tykkään juoksemisesta ja olen osallistunut puolimaratonille ja joillekin kympeille. Tällä hetkellä juoksu on ollut pitkään tauolla, syystä jota en oikein itsekään tiedä. Mutta hyvät kengät minulla on ja se melkeimpä riittääkin. Sykemittaria käytin vain alussa, kun piti opetella juoksemaan tarpeeksi matalilla sykkeillä jotta ei tule seinä vastaan. :) Tässä juuri jokin päivä sitten ajattelin ääneen miehelleni, että olisi kiva taas alkaa juosta. Se on kiva kun ei vaadi mitään aikatauluja, vaan voit vaan lähteä ulos ovesta kun sinulle sopii. :) Sellainen harrastus on minusta juuri paras. Mukavaa pääsiäistä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Varmaan ikä ja halu itselläni oli motivaatio minkä vuoksi harrastus alkoi. Samaa mieltä harrastuksen helppoudesta. Samoin sinne !

      Poista

Kommentti ilahduttaa aina.

© Reelinki. All rights reserved.
Blogger Template Designed by pipdig